keskiviikko 15. lokakuuta 2014

RANDOLPH HIGH SCHOOL

10636131_749594078442369_2750379236244883308_n
Alotetaas vaikka sillä että pahottelut näistä kuvista, en vaan millääääään jaksanu rehata kameraa kouluun...

Tosi iso osa vaihtovuodesta kuluu koulussa. Ja sana vaihto-oppilaskin jo kertoo sen. Mä oon nyt käynyt Amerikkalaista high schoolia about kuutisen viikkoa ja alan päästä pikkuhiljaa jyvälle kaikesta. Tästä vuodesta ei korvata mulle mitään Suomen lukiossa, joten oon valinnut tosi kevyitä kursseja, mitkä oikeesti kiinnostaa mua. Täälläkin on kuitenkin omat haasteensa - esim. se että opiskelen englanniksi. Itseasiassa siihen alkaa jo tottumaan, mut aluks se oli aikamoinen pommi. Oon kuitenkin päättänyt pysyä täysin koulustressittömällälinjalla ja yrittää tän vuoden nauttia siitä.

collage

Mun koulu on siis Randolph High School. Pienen pieni n. 250 oppilaan koulu pienen pienessä Randolphin kaupungissa. Mä niiiin tykkään tästä!! Kaikki, siis ihan kaikki, tuntevat toisensa opettajia myöten ja siks tohon yhteisöön on ollut helppoa hypätä mukaan. Ei koskaan tarvi stressata mitä pukisi päälle tai onko meikit nyt prikuulleen niinkuin kuuluukin. Voi vaan olla niin rennosti. Opettajat on tosi joustavia ja oonkin saanut vähän liikaakin kaikenlaisia vaihtarietuja, khehee, en valita! Muutoinkin on ihan normia, että tunti käytetään pelkästään rupatteluun ja viitisen minuuttia ennen sen loppua hoksataan, et hei, meidän olis vissiin pitänyt tehäkkin jotain... 

Koulupäivä kestää 8:06am-2:50pm. Tunnit on vain 45minuuttia, mikä tuntuu lukion 70minuutin tuntien jälkeen ihan naurettavan lyhyeltä, ja välitunnit 3min. Välkillä kaikki vaan ryntäilee lokeroilleen hakemaan kirjoja ja suunnistaa pikapikaa seuraavalle tunnille. Vessakäynti on impossible, ainakin ilman myöhästymistä... Mutta mun lukujärjestys kuitenkin kuulostaa 
seuraavalta:

1. U.S. History, kuivin tunti päivässä mut toinen pakollisista, joten tällä mennään. Onneks ainakin heti aamusta saan sen pois alta.

2. English 11, eli juonioritason enkku (eli periaatteessa vuotta nuorempien enkku). Ihan paras opettaja ja tää on yks noista kuuluisista juttelutunneista. Valehtelematta varmaan 50% tunneista on kulunut kaikkeen muuhun kun siihen ite asiaan keskittymiseen... 

3. "Apuopettaja", meen ala-asteen liikkaopettajalle apukädeksi tän tunnin ajaksi. Tältä tunnilta saa aina niin paljon positiivista fiilistä mukaan! On ollut tosi mielenkiintosta päästää näkemään vähän muutakin kun pelkkää high schoolia.

4. Studyhall, eli läksyjä ja "opiskelua" (lue: instagramin selaamista edestakaisin, turhimpien snappien lähettämistä ja monesti löydän itteni myös kattomasta toinen toistaan hämärämpiä vlogeja...)

5. Geometry, hahahaa... Kasiluokan matikkaa. Lastenleikkiä pitkän matikan jälkeen, mutta en vaihtaisi kyllä poiskaan. Se on kuulkaa mieletön tunne kun kerrankin tuntee itsensä matikantunnilla viisaaksi!

-- Tässä välissä luch --

6. Creative foods, yks lempparitunneista! Eli ihan siis kokkailua, oikeestaan voisi verrata yläasteen köksään (kotitalouteen, kotsaan, kotikseen, rakkaalla lapsella monta nimeä..). Ryhmässä on yheksän oppilasta joten tää tunti tuntuu vaan enemmänkin kavereiden kanssa hengailulta.

7. Psykologia, eli noh... Psykologiaa. Ainut vähän haasteellisempi tunti, mut aihe on mua kiinnostava. Sanasto on rehellisesti täyttä hepreaa, enkä oo ainoa: Myös kaikilla muillakin on psykologia-englanti-psykologia-kääntäjä hakusessa.

8. Art, mun lemppari. Tähän on aina niin täydellinen lopettaa päivä. Ryhmässä viis oppilasta ja oikeestaan aina vapaat kädet. Oon löytänyt jonkun oman sisäisen taiteilijani ja sen jälkeen kun saan kynän käteen niin alkaa ihan välittömästi joku käsittämätön flow-tila... Mikä ei oo mitenkään normaalia mulle.

Multa on kysytty jonkin verran että vastaako tää oikee Amerikkalainen lukio sitä mitä niissä leffoissa näkee ja mun on pakko nyt kyllä sanoa että ei. Ainakaan mun kohdalla. Ainut täsmäävä juttu on se yhteishenki... Suomalaiselle peruslukiolaiselle siinä riittää päivästä toiseen ihmettelemistä. Miksei Suomessa oo tällästä? Osaan muutoinkin jo aavistella, ettei kunnon lukioarkeen palaaminen ens syksynä tuu olemaan kauheen helppoa tän jälkeen. Mut nyt kuitenkin keskityn tähän kouluun täällä, enkä halua vielä murehtia mistään Suomessa odottavasta tulevaisuudesta. To be honest, oon murehtinu siitä jo ennen ku lähin... Mut ainakin mä yritän, kai se lasketaan? 

collage

Älkää kuitenkaan ymmärtäkö mua väärin; Suomen lukio on ihan huippu. Siis me ollaan niin paljon edellä monissa asioissa ja opiskellaan paljon laajemmin kaikenlaisia osa-alueita. Muutoinkin ikävöin sitä itsenäisyyttä siinä opiskelussa, ah niin ihania koeviikkoa (EI ollu sarkasmia! Täällä on testejä ja kokeita jokatoinen päivä) ja kotiläksyjen "vapaa-ehtoisuutta". No okei, ei ne mitään vapaa-ehtoisia oikeesti oo, mutta kuitenkin sun omalla vastuulla. Täällä jokaisella tunnilla läksyt, ja kaikki muukin mitä tunnilla ikinä tehdään, palautetaan opettajalle ja se antaa sitten arvosanan niistä. Jos selitän näille paikallisille meidän koulusta ja Suomen koulutusjärjestelmästä, niin monesti saan kommentteja siitä kuinka kuivalta se kuulostaa. On kuitenkin aina parasta kuitata loppuun että meillä on kuitenkin yksi maailman parhaimmista koulutusjärjestelmistä. Oon vaan välillä niin ylpeä suomailaisuudestani. Ei tätä voi oikeen ymmärtää kukaan muu kun toinen vaihtari. Me ei vaan Suomessa osata arvostaa sitä kaikkea yleellisyyttä mitä meillä on - siks jokaisen pitäis päästä kokemaan tällänen vuosi, koska tän jälkeen osaa olla niin hemskatin kiitollinen.

collage2
Nyt on kuitenkin koulusta parin päivän loma, opettajien koulutuksen (? I don't really care, pääasia et ei oo koulua :D) vuoksi. Eli neljän päivän viikonloppu! Huomisen teemana on shoppailu ja kohteena Mall of America. Ihanaaaa! Perjantaina olis tarkotus raahata tää mun ruoto salille jumppaamaan ja haaveilen myös pitkistä yöunista sekä superlaiskasta ja hitaasta aamusta... Viikonloppu on vielä lähestulkoon suunnitelmaton, mut tunnetusti sitä tekemistä kyllä löytyy! 

Nauttikaas siellä Suomessa vielä viimesistä syyslomapäivistä ja niiden jälkeen kun palailette taas koulunpenkille, niin uhratkaa edes hetki (vaikka siitä tappavan tylsästä hissantunnista) sille että mietitte kuinka onnekkaita ootte kun saatte käydä koulua Suomessa.

11 kommenttia:

  1. hei! oon lukenu tätä sun blogia nyt jonkin aikaa ja pakko sanoa et tosi kivasti kirjotat! mukava kuulla et sulla menee tosi hyvin siellä, toivottavasti itekki pääsen tässä parin vuoden sisällä vierailemaan sielläpäin sukulaisilla...:) ja hei kannattaa joskus käydä sielllä mall of american huvipuistossa! kerran oon ite käyny siellä, huippu kokemus oli kyllä käyä sisällä laitteissa:D pidä mahtava loppuvuosi siellä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi että, kiitos paljon! Me ei vielä tänään joudettu laitteisiin mut huvipuistoa kyllä ihailtiin! Pakko joskus päästä...

      Poista
  2. Onko sulla kikkiä? Voisin nimittäin kikata sulle :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Valitettavasti ei, ja tajusin myös ettei mulla oo oikein mitään muutakaan tapaa yhteydenottoon........ Mut jos haluat, niin voit laittaa aina meiliä osotteeseen tuulimaailmalla(a)gmail.com :-)

      Poista
  3. Apua sulla on hyvä käsiala :D

    VastaaPoista
  4. Sulla on päässyt otsikkoon pieni painovirhe :) Hyvä postaus!

    VastaaPoista
  5. Itekkin olin eilen shoppailemassa Mall of Americassa! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Whaaat!! Ja asut muutenkin aika lähellä tässä! Kuin siistiä :-)

      Poista
  6. tykkään ihan sikana sun blogista!! :) huipulta kuulostaa vaihto siellä <3__<3 mä oon ite englannissa vaihossa ja täällä on taas ihan erilainen koulusysteemi, mulla on esim. koko vuonna jopa 3 ainetta mitä opiskelen ja tunnit on 90 minuuttia :D

    VastaaPoista