torstai 30. huhtikuuta 2015

CHICAGO & MEGAKUVAPAMAUS

IMG_8509 Ahoyyy people! Chicagosta ollaan nyt kotiuduttu ja oli aivan mieletön reissu. Mä olen kunnon pikkukaupunkien tyttö, parhaimmaksi oloni tunnen ihan rehellisen maaseudun helmoilla ja metsien uumenissa. Isot kaupungit yleensä ahdistaa, enkä esim. ole koskaan mitenkään kokenut hullua hinkua päästä New Yorkiin tai Las Vegasiin. Nykiin tosin oon menossa kesällä, mutta sekin vain parin päivän visiitti ja itseasiassa ihan mielenkiinnolla odotan että miten tuun tykkäämään siitä, koska Chicagoa rakastin ihan sydämeni pohjasta. Siellä vaan oli sitä jotain. Chicago jää helposti muiden jenkkien mahtikaupunkien varjoon, mutta silti siitä monesti tykätään enemmän kuin nyt esimerkiksi tuosta New Yorkista. Suosittelen kyllä ehdottomasti vierailemaan, hienoimpia paikkoja missä olen koskaan käynyt. Kotiin palattiin niskat jumissa korkeiden rakennuksien ihailun jäljiltä ja kamerankin muistikortti alkoi vilkuttaa punaista. Ajattelin tälläkertaa tehdä tämän vähän ns. matkapäiväkirjamaisesti eli jos kiinnostaa mitä touhuttiin minäkin päivänä, niin jatkakaa ihmeessa lukemista. Jos ei, niin lätkäsen tähän pitkän rivin kuvia anyways niin niidenkin kautta saatte varmasti vähän haisua et minkälaisesta mestasta on kyse!

Matkaan lähdettiin siis perjantaina, 24.4., aamulla, junalla. Aluksi suoraansanottuna ällötti ajatus kahdeksan tunnin junamatkustuksesta, mut tunnit kului yllättävänkin rattoisasti maisemavaunussa ihmetellessä, syödessä ja noh, kaippa siinä kännykänkin akku taisi tyhjentyä sadasta nollaan.

IMG_8399 IMG_8413

Perillä oltiin n. neljän maissa, minkä jälkeen metsästettiin taksia ja matkusteltiin hotellille, hengitettiin pari kertaa syvään, vaihdettiin vaatteet, lähdettiin vähän ottamaan ensimaistiaisia Chicagosta ja käytiin illan päätteeksi vielä syömässä ihan sairaan hyvässä ravintolassa!

Lauantaina sitten tapahtui vähän enemmän. Oltiin jo viikko etukäteen kauhisteltu sateiselta näyttänyttä sääennustetta, mikä harmiksemme oli kyllä vähän turhankin oikeassa. Koko lauantai sateli ja sen myötä meni vähän suunnitelmat uusiksi. Keksittiin kuitenkin paljon kivaa sadepäivän tekemistä; Käytiin Field Museumissa eli luonnonhistorian museossa, mikä btw oli tosi vaikuttava! Empä oo ennen nähnyt dinojen luurankoja. Myös Art Institute of Chicago käytiin tsekkaamassa, mikä oli myös mielenkiintoinen paikka, en tosin kauheasti ymmärrä taiteen päälle niin varmaan jäi se sen oikea hienous tajuamatta. Näkemisen arvoinen sekin kuitenkin! Kaksi pilvenpiirtäjää myös tuli koettua - oli muuten mun elämäni ensimmäiset - ja en voi sanoa muuta kuin että wow. Käytiin Willis Towerissa päivällä, mikä sinänsä ei ollut niin "mieletön" pilvisen sään vuoksi, mutta illasta mentiin sitten 360 Chicago -nimiseen rakennukseen ja voin ihan liiottelematta sanoa et se näkymä oli breath taking. Kaikki ne tuhannet kultaisen pisteet pikimustalla taustalla. Rakastin.

IMG_8420 IMG_8429 IMG_8431 IMG_8437 IMG_8441 IMG_8457 IMG_8461 IMG_8469 IMG_8480 IMG_8490 IMG_8500 IMG_8515
Lauantai oli hieno päivä säästä huolimatta. Paljon nähtiin ja koettiin.

Perjantaina herättiin koko poppoo melko ajoissa ja SUN WAS SHINING, jihhii. Hotelli ei tarjonnut aamupalaa ja kaikki meistä halusi viettää aamunsa vähän erityylillä (host mom haki jo edellisenä iltana donitseja itselleen ja mussutteli niitä telkun ääressä, host dad lähti kunnon pekoni-muna-aamiaiselle ennenkun edes heräsin ja mä vaan halusin jotain tavallista), joten lähdin sitten tien toisella puolella olevaan Starbucksiin. En tätä muuten kertoisi, mutta siinä hetkessä olin vaan jotenkin niin yksinkertaisesti onnellinen. Istuin yksin Starbucksissa munaleipäni ja teeni äärellä ja tuijottelin pihalle miettien että kuinka mieletön kokemus vaihtovuosi on ollut - nää on näitä pieniä ihania muistoja.

Aamupalafiilistelyt sikseen. Yhdentoista maissa lähdettiin käppyttelemään kohti Chicago -joen rantaa, mistä otettiin n. tunnin mittanen Architecture Boat Tour eli lauttaretki pitkin jokea, missä opas sitten selosti meille rakennuksista ja Chicagon arkkitehtuurista. Tykkäsin taas - ja paljon. TätäKIN suosittelen ja peukutan isosti, jos sattuu olemaan kiva ilma. Näkee tosi paljon pienessä ajassa ja ainakin mun mielestä oli mielenkiintoista kuulla kaikennäköistä historiaa itse kaupungista ja sitten myös niistä rakennuksista.

Kierroksen jälkeen host dad lähtikin jo junailemaan takaisin kotiin ja mä ja momi jäätiin kahdesteen. Käveltiin, shoppailtiin, söin elämäni tulisimman kanasämpylän ja poltin poskeni auringossa - ei olis varmaan pitänyt tulla yllätyksenä, hmph. Käytiin ihailemassa Chicagon kuuluisaa papua, "the bean", minkä nimi itseasiassa on Cloud Gate mutta ei suostuttu sitä host momin kanssa hyväksymään joten se on vaan the bean. Muutoinkin istuskeltiin nätissä Millenium Parkissa just kukkaan puhjenneiden teko-omenapuiden alla ja seurailiin ihmisiä.

Illalla googlailtiin kaikki ravintolat läpi ja ei oikein löydetty mitään, joten laittauduttiin illalliskuntoon ja päätettiin lähteä kävellen etsimään jotain kivaa paikkaa. Well, luovutettiin aika pikaisesti ja käytiin nappaamassa take away sushit ja kipitettiin tyytyväisinä takaisin hotelliin. Höntsyt päälle ja telkka auki, ihanan rento ilta ja lempparisafkaa naamaan - nothing better.
   IMG_8568IMG_8570 IMG_8579 IMG_8598 IMG_8633 IMG_8652 IMG_8661 IMG_8670 IMG_8696
IMG_8699 IMG_8707 Maanantai oli meidän vipa päivä, tai oikeestaan aamupäivä. Host momin piti hoitaa työjuttuja johonkin kymmeneen asti, joten mä taas lähdin nappaamaan aamupalaa ja vähän kiertelin vielä liikkeitä katuden varrella. Pakkailtiin kamat ja luovutettiin huone.

Tän jälkeen pääsin taas kokemaan jotain ihan uutta, Food Tuor eli ruuanmaistelu-kierros. Meillä oli seitsemän stoppia, paikallisia ravintoloita ja putiikkeja. Ekana oli pizzaa (ofc..), sit käytiin maistelemassa teetä - mun suosikki, sushia, suklaata, erilaisia oliiviöljyjä, maustetalo ja viimeisenä mentiin ihanaan pikku leipomoon. Mä vannoutuneena ruuan rakastajana nautin kierroksesta tosi paljon. Jos oot samanlainen ruokaihminen kun mäkin, et nirsoile ja tykkäät kokeilla uusia ruokia - tää kierros on kun tehty sulle. Näitä järjestetään oikeestaan kaikissa isoissa kaupungeissa. Meidän ryhmässä oli 18 ihmistä ja aivan tosi taitava ja mukaansatempaava opas. Kaiken kruunas vielä se, että kierros järjestettiin Chicagon vanhassa kaupungissa, mikä valikoitui mun lempparialueeksi koko kaupungissa. Massut täynnä lähdettiin sitten kohti lentokenttää ja sieltä n. tunnin lento Minnesotaan.
  IMG_8718IMG_8775 IMG_8777 IMG_8781 Yhteenvetona voisin sanoa, että yksi parhaimmista viikonlopuista vaihdon aikana. Oli vaan kokoajan niin ihanan rentoutunut ja onnellinen olo. Oon niin kiitollinen hosteilleni että mut jaksoivat viedä näkemään tän upean kaupungin. Aion ihan varmasti palata joku päivä ja viettää vaikka kokonaisen viikon tai kaks! Jos ikinä saatte mahdollisuutta niin menkää ihmeessä, voin luvata ettette tuu pettymään. :-)

1. Voi että niin ihania kuvia ja aivan huippureissulta kuulostaa!! Voikun itekki pääsis joskus :)

1. Kiitos ja niin se oliki! :-) Ehottomasti visiitin arvonen paikka!

2. En kestä ku sulla on aina niin ihania kuvia!! :D

3. Ihania kuvia! Voin kylla sanoa et itekki oon niin pikku kaupungist ja New York ei nii ollu vaikuttava mut Chicago vei mun sydamen ihan taysin.

1. Voi kiitos! Chicago oli kyllä täys rakkaus, odottelen innolla ja kauhulla Nykiä!

4. Sun blogi on niiin ihana, harmittaa kun löysin sen vasta nyt! ihana seurailla sun vaihtovuotta kun itselläkin unelma lähteä joskus jonnekin päin Amerikkaa :-) onks sulla snapchattii ja voisiks joskus tehdä listan sun lemppari vaihtariblogeista? :-)

1. Kiitos paljon - piristää aina tämmöset :-)

Todellakin kannattaa lähteä, on kyllä näkemisen arvoinen mesta. Mulla on snäppi, mutta oon päättänyt pitää sen vähän yksityisempänä, joten en sitä täällä blogissa halua kertoa. Ja maybe, maybe.. ;-)

5. voi olla et tää tyttö viettää ens kesän Chicagossa :D

1. Eikä! Lucky you jos pääset sen tekemään. Yksi kateellinen täällänäin!