tiistai 8. heinäkuuta 2014

BUT WHY?

Okei nyt tulee pakollinen kello 0:55:n avautuminen, mitä todennäköisesti kadun aamulla. Siis oikeesti, miks just Ephrata? Mulla ei ole vielä koskaan ollut mitään ongelmaa sen kanssa, että menen pieneen kaupunkiin keskelle ei mitään, lähinnä se ajatus on kiehtonut mua. No, enköhän sitten erehtynyt googlailemaan muiden vaihtareiden kaupunkeja ja mitä sieltä sitten tulikaan vastaan: Isoja, satojentuhansien asukkaiden kaupunkeja isoine rakennuksineen ja rikkaine alueineen. Ekaa kertaa mua alkoi harmittamaan mun sijoituspaikka. Miks just mä jouduin tollaseen rupukylään?

Oon aina ajatellut, että vaihtarit sijoitetaan lähinnä pieniin kaupunkeihin ja siksi Ephrataa pidinkin täydellisenä paikkana. Mun mielikuvat tosin kokivat rankan murskaantumisen tämän illan googlettelujen aikana. Ettei nyt ihan liiotteluksi mene, niin kyllä sieltä muutama (lue: maks 5) tälläistä suurinpiirtein samankokoista paikkaakin löytyi eli en ole kuitenkaan ainoa. Silti mulle tuli sellanen olo, että emmä halua mennä tonne vaan haluan kans jotain isompaa. Erilaista.

Mutta mä enää sijoitustani pysty muuttamaa. Ei, en pääse Kalifornian rannalle, ei, en pääse New Yorkiin pilvenpiirtäjien keskelle. Mä menen Ephrataan, 8000 ihmisen pikkuiseen kaupunkiin, jossa tuskin on edes kerrostaloja. Ainut mitä pystyn enää muuttamaan on oma asenteeni. At the moment oon tosi pettynyt jotenkin, vaikka olen jo lähes puolivuotta tiennyt määränpääni. Mutta uskon siihen, että kaikilla asioilla on elämässä joku tarkoitus. Varmasti myös sillä, että päädyin moiseen paikkaan viettämään MUN vaihtovuotta, just MUN omalla tavalla. Yritän koota itseni ja koittaa miettiä niitä hyviä puolia... Mikään ei ole täydellistä. Kuitenkin oma asenteeni on tärkein ja tiedän, että tulen varmasti rakastumaan tuohon paikkaan. Ja olen ollut siitä joka päivä tähän asti niin onnellinen ja kiitollinen...

 Ei se mitä näkyy ulospäin, vaan se mitä se pitää sisällään.

12 kommenttia:

  1. Moi! Mä lähden pikkukaupunkiin nimeltä Cleona, sijaitsee Pennsylvaniassa. Siellä asuu reilu 2000 ihmistä. Aluksi olin vähän maassa, juurikin ihmisten määrästä ja paikasta, mutta perheeseen tutustuessani kaikki muuttui. Siellä kaikki tuntevat toisensa ja heistä huokuu sellainen yhteisöllisyys. Pieni kaupunki paljon persoonallisempi kuin jos menisi johonki jätti cityyn, toi on just SUN paikka! Jos menisit kouluun jossa on vaikka 1500 oppilasta, siellä saattaisi olla kymmeniä vaihtareita samaan aikaan. Ihmisiä ei välttämättä kiinnosta vaihtarit samalla tavalla koska heitä on niin paljon ja joka vuosi. Joten, pikkukaupungissa on varmasti kiinnostuneita ihmisiä :) Mun koulussa on kai joku 500-600 oppilasta joka on mulle just hyvä! Mä oon esim ensimmäinen suomi vaihtari tuolla mun kaupungissa! Ja jos koulussa olisi tosi paljon vaihtareita, kavereita ei tulisi (ehkä) hetkessä, niin varmasti alkaisi hengaamaan paljon muiden vaihtareiden kanssa. Mä yritän tutustua mahdollisimman moniin paikallisiin, ne tietää paikat ja millasta elämä on siellä!
    Paljon tsemppiä sulle! Et voi tietää mikä sua odottaa... :) Niin ja mulla on kans blogi,
    http://ellaus.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos aivan ihanasta kommentista! Puhut niin asiaa :-) Nyt kun juttelin tästä asiasta parin muun vaihtarin kanssa ja luin teidän kommentteja niin tuli paljo parempi olo tän asian suhteen... Ja ehkä se elämän rakentaminen muutenkin on helpompaa tälläseen pikkupleissiin!

      Poista
  2. Moikka!
    Oon jo jonkin aikaa seuraillu sun blogia, mutta nyt on eka kerta, kun on aivan pakko laittaa sulle kommenttia. Oon lähdössä vaihtoon Michiganin osavaltioon pieneen kylään, jossa asuu noin 2 000 asukasta. Hetkeäkään en ole miettinyt, olisiko joku toinen paikka minulle parempi. Perheeni on aivan mahtava ja kylä vaikuttaa todella mukavalta. Lisäksi noin 30-40min ajomatkan päässä on isompi kaupunki, josta löytyy kaikki maholliset kaupat!
    Muista, että Amerikkalaiset on tottunu ajamaan paikasta toiseen, eikä niille tunnin ajomatka johonkin oo oikeen mitään. Oon alusta asti ottanu semmosen asenteen, että omia sijotustietoja en vertaile muihin. Jokaisen vaihtovuosi on erilainen.

    Nyt vaan päätä pystyyn ja matkaan! Sulla on edessäs aivan mahtava vuosi. Oo kiitollinen sun perheestä ja kaupungista. Et tosiaan oo ainut, joka on menossa pienempään paikkaan :). Jään innolla seurailemaan sun vaihtovuotta ja oon varma, että tykästyt tohon paikkaan! :) Tosi paljon tsemppiä!
    Jos kiinnostaa, voit tulla seurailemaan mun vuotta,
    http://goodmorningmichigan.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei kiitos kommentista!! Mahtavaa että oot onnistunut löytämään tuollaisen asenteen, ihailtavaa :-) Mulla siihen on vielä vähän matkaa, mutta eiköhän tää tästä. Muakin odottaa aivan ihana perhe, jota en kyllä vaihtaisi mistään hinnasta! Ja tottakai käyn tsekkaamassa sunkin blogin!

      Poista
  3. Ihanan rehellinen teksti! Erehyin tosiaan itekin joskus googlaileen muitten kaupunkeja ja hetken aikaa sitä mietti että miks ei päässy isoon kaupunkiin ja arvelutti vähän että minkähänlainen vuosi tulee. Mutta kyllä se siitä! Ellan kommentti oli ihan mahtava ja täyttä totta!

    VastaaPoista
  4. Kiitos paljon!:-) Joo, ei pitäis ikinä alkaa vertailemaan asioita muiden kanssa! Mut eiköhän meille molemmille tuu ihan uskomaton vuosi, ainakin jos lähetään sillä asenteella ;-)

    VastaaPoista
  5. Mulla matka suuntaa 300 asukkaan pikkukylään ja olihan se vaikeeta hyväksyy oma sijotus ja on välillä vieläkin. Pakosti miettii et entä jos olis iteki päässy jonneki vegasiin tai muuhun isoon kaupunkiin minne monet on sijottunu. Mulla ei oo ees lähellä mitään isompaa kaupunkii vaan neki on jotain muutaman tuhannen asukkaan paikkoja. Mut ehkä tuolla oppii sitten nauttimaan pienistäkin asioista ja keksimään erilaista tekemistä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, mullakin on lähin iso kaupunki vasta neljän tunnin päässä... Ja niimpä! Ehkä me saadaan jotain, mitä monen asukkaan kaupungissa ei voi saada :-)

      Poista
  6. Musta taas tuntuu että tuun olemaan sulle kateellinen vuoden mittaa, ku meen ite houstoniin. Asun tampereella ja tääkin tuntuu liian isolta, olin just viikonlopun pohjanmaalla tuppukylässä ja tuntuu että haluaisin jäädä sinne koko loppuiäks, en todellakaa haluais tällä hetkellä lähtee texasii "'missä kaikki on niin suurta". Että just nyt ymmärrän nää sun tunteet täysin, päinvastaisesti vain:D ajatukset heittelee mulla nyt tosi paljon ku on 30 päivää lähtöön jäljellä

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha, näinhän se menee :D No mut hei, nää paikat on valiutunut just meille ja siellä JUST MEIDÄN on määrä viettää vuotemme!

      Poista
  7. Hei kuule älä tollasia murehdi, mullakin välillä risteili tollaset ajatukset mielessä kun kuulin että Iowaan käy tieni mut totuus on, että jokaisen vaihtovuosi on erilainen ja oon varma, et sulle tulee ihan huippu vuosi!!:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näimpä..! Oon tässä saanut ajatuksiani koota parisen päivää ja Ephrata onkin taas ihan jeeees ;-) Kauheeta mielialanvaihtelua, mut se on ilmeisesti aika yleinen vaiva vaihtareilla... :D

      Poista